Suomen Metabolisen Klubin (SMK) päätehtävä on parantaa terveydenhuollon henkilöstön tietoutta ja taitoja diagnosoida, hoitaa ja tutkia perinnöllisiä aineenvaihduntasairauksia alan koulutusta  järjestämällä. Klubi järjestää näihin sairauksiin kohdistuvaa koulutusta omissa koulutustilaisuuksissaan, muiden erikoislääkäriyhdistysten, kansainvälisten yhdistysten ja lääketeollisuuden kanssa. Yhdistys tukee lisäksi jäsenistönsä kouluttautumista jakamalla matka-apurahoja metabolisiin koulutuksiin.

Yhdistyksen historiaa

Metabolinen klubi syntyi perinnöllisiä aineenvaihdunnan harvinaissairauksia hoitavien lääkäreiden tapausesityksistä 1990-luvun alussa.  Ensimmäiset tapausesityskokoukset järjestettiin HYKSin lastenklinikassa professori Martin Renlundin vetämänä. Kokoukset laajenivat nopeasti valtakunnallisiksi koulutustilaisuuksiksi. Suomen metabolinen klubi rekisteröitiin viralliseksi yhdistykseksi vuonna 2006, ja siinä on nyt yli 100 jäsentä edustaen yli kymmentä erikoisalaa sekä diagnostisilta että kliinisiltä aloilta sekä ravitsemusterapeutteja ja kemistejä. Klubin vuosittaiset koulutukset ovat laajentuneet kaksipäiväisiksi monialaisiksi koulutuksiksi alkuaikojen ongelmatapauskokouksista.

Suomen Metabolinen Klubi hallitus 2023

Pasi Nevalainen